A geszveinerika.hu blogja

PSY - Az önismeret magazinja

PSY - Az önismeret magazinja

Önműködő tanulás? Tanuld meg, hogy jó legyen a tanévkezdés

2018. augusztus 19. - Geszvein Erika pszichológus

Hogy lehet, hogy a mai gyerekek pillanatok alatt megtanulják a számítógép működését, de az iskolai tananyag elsajátítása sokkal nehezebben megy nekik? Mielőtt válaszolnánk a kérdésre, vegyen részt velünk egy pszichológiai kísérletben!

Vegyen elő egy üres papírt, és írjon egy minimum fél oldalas „fogalmazást” arról, milyen házról álmodik! Ha minden elképzelése valóra válhatna, hol élne? Részletesen mutassa be a környezetet is, és mindent, ami hozzá tartozik.

Álmaim háza:

______________________________________________

______________________________________________

______________________________________________

______________________________________________

Tegye félre az írást, és olvasson tovább, a feladat értékelése később következik.

Hogyan segítsünk gyermekünknek megszeretni a tanulást? Hogyan tanítsuk meg tanulni?

Ahogy az újév új lehetőség számunkra, felnőtteknek, hogy jobban éljünk, az iskolakezdés új lehetőség a gyermekeknek, hogy jobban tanuljanak. Ahogy a mi újévi fogadalmaink is csak akkor valósulnak meg, ha a szorgalmas.jpgcéljainkat pontos lépésekre bontjuk és alaposan kidolgozzuk, a gyermekeknek is csak akkor lesz könnyebb a tanulás, ha pontosan tudják, milyen lépéseket kell követniük, ha meg akarnak tanulni tanulni. Az önműködő tanulás az, amikor egy gyerek szívesen, örömmel, kényszerítés nélkül tanul meg valamit azért, mert úgy érzi, fontos tudni. Amikor úgy jegyez meg valamit, hogy észre sem veszi, mert érdekesnek és fontosnak tartja. Amikor tanulás közben elveszíti az időérzékelését, megfeledkezik önmagáról és minden másról, mert teljesen magával ragadják az új ismeretek. Az önműködő tanulás olyan, mint a flow-élmény amikor az elme teljesen elmerül abban, amivel éppen foglalkozik, amikor az elme örömmel töltődik fel, szinte feloldódik a tevékenységben. Ezzel ellentétes, amikor a diák órákig görnyed a tananyag felett, amikor folyton elterelődik a figyelme, amikor minden más jobban érdekli, amikor nem magának, hanem az iskolának (vagy a szülő elvárásai miatt) tanul. Fontos, hogy gyermekünk biztos támaszai és ne hajcsárai legyünk, ne erőltessük a tanulást, hanem segítsük a saját, hatékony tanulási stílusa kialakításában, tanítsuk meg tanulni, hogy élvezze a tanulást!

Töltsék ki gyermekével együtt az alábbi önműködő tanulás tesztet, hogy megtalálják, hogyan lehetne az idei tanév könnyebb!

TESZT: Mennyire megy könnyen a tanulás?

Válaszolj az alábbi kérdésekre IGEN-nel vagy NEM-mel, tegyél X-et a megfelelő oszlopba!

 

IGEN

NEM

1. Van határozott célod a tanulással?

 

 

2. Ha meg kell tanulnod valamit, van a fejedben olyan konkrét tanulásmódszertani terv, amivel hatékonyan meg tudod tanulni?

 

 

3. Könnyen ülsz neki a tanulásnak halogatás nélkül, örömmel?

 

 

4. Érdekel, amit tanulsz?

 

 

5. Szoktad érezni azt, hogy nem csak addig akarod, hogy a fejedben maradjon a tudás, amíg számon kérik, mert úgy érzed, fontos az életben ilyesmiket tudni?

 

 

6. Bízol magadban és abban, hogy amit megtanulsz, azt tudod is?

 

 

7. Általában tudsz figyelni és koncentrálni az órai anyagra az iskolában?

 

 

8. Általában tudsz figyelni és koncentrálni a tanulásra otthon?

 

 

9. Mielőtt elkezdesz megtanulni egy tananyagot, át szoktad olvasni először a címet, kiemeléseket, vastag betűket, az alcímeket, a fejezetcímeket?

 

 

10. Mielőtt elkezdesz tanulni át szoktad nézni az előző anyagot, amihez az új anyag kapcsolódik?

 

 

11. Szoktál készíteni jegyzeteket, vázlatot, gondolattérképet (mindmap)?

 

 

12. Általában figyelmet szentelsz az ábráknak, képeknek, diagramoknak ahelyett, hogy átugranád őket?

 

 

13. Mielőtt nekiülsz tanulni, ellenőrzöd, hogy megfelelőek-e a körülmények: le van-e halkítva a telefonod, megfelelő-e a fény, rend van-e, elég helyed van-e az asztalon, elmentél-e wc-re, van-e innivalód, stb.?

 

 

14. Ha elfáradsz a tanulásban, általában sikerül ellenállnod a kísértésnek, hogy elővedd a telefonod, fent ragadj a neten? Sikerül az agyad-szemed-figyelmed „kiiktatva” inkább egy kis szellőztetéssel, testmozgással pihenni?

 

 

15. Általában sikerül óráról órára készülnöd?

 

 

17. Szoktad azt érezni, hogy a kitartó tanulás gyümölcse beérik?

 

 

18. Elégedett vagy azzal, amilyen jegyeid vannak és amennyi örömöt a tanulás nyújt?

 

 

19. Úgy érzed, elegendő szabadidőd marad a tanulás mellett?

 

 

20. Tudod, hogy miben vagy jó és milyen pálya, szakma felé szeretnél orientálódni?  Van elképzelésed, milyen szakmában leled majd örömöd, mihez van meg minden képességed?

 

 

A teszt kiértékelése: Ha legalább 15 kérdésre IGEN-nel feleltél (és őszinte voltál), nincs szükséged tanulásmódszertani tudásra. Ha ennél kevesebb az IGEN, akkor jól fog jönni, ha tovább olvasol.

Ha tanulásról van szó, két típusú diák van. Az egyik szenvedve tanul, a másik örömmel. Az egyik szerint magolni, biflázni kell, végigszenvedi az iskolai éveket, a másik szerint összefüggésekbe ágyazni, látni a nagy egészt, tanulása önműködő. Az egyik szerint túl sok feleslegeset tanulunk, a másik szerint minden tudás jó lehet valamire. Az egyik típus az iskolából kilépve elfelejti, amit tanult, a másik beépíti a gyakorlati életébe. Az egyik figyelmét könnyen elkerüli, hogy a tesztben nem volt 16-os pont, a másik mindent észrevesz, így ezt is kiszúrta! :-)

Ahhoz, hogy a könnyebben tanuló típusba tartozzunk és önműködővé tegyük a tanulásunk, át kell állítanunk a tanuláshoz való viszonyunkat. Ezt lehet erőltetve, erőlködve, és úgy, hogy megtanulunk néhány tanulást segítő módszert, például alapvető, hogy ismerjük, melyik érzékszervi csatornán vagyunk a leginkább befogadóak. Emlékszik a cikk első mondatára? Így szólt: "Hogy lehet, hogy a mai gyerekek pillanatok alatt megtanulják a számítógép működését, de az iskolai tananyag elsajátítása sokkal nehezebben megy nekik?" Azért, mert a számítógép olyan élményt nyújt számukra, melyben teljesen el tudnak merülni, amibe tökéletesen bele tudnak feledkezni. Mozgó, színes, képi és hangingerekkel olyan élményt nyújtanak, melynek befogadásakor majdnem minden érzékszervi csatornát érintenek. Így könnyebb például egy számítógépes játék megtanulása, mintha egy fekete-fehér könyvben kellene elolvasni egy útmutatót róla. Emlékszik  az álmaim háza gyakorlatra a cikk books.jpgelejéről? Írassa meg gyermekével is, milyen házban szeretne élni felnőttként, és értékeljék ki együtt mindkettőjük fogalmazását.

Álmaim háza-teszt értékelés:

Vegyük elő az álmai házának leírását és húzzuk alá az érzékszervekre utaló kifejezéseket! Miből van több, olyan főnévből, melléknévből, igéből, ami a vizuális érzékszerveinkkel érzékelhető (pl. szép kertje lesz, tágas nappalija), vagy olyan kifejezésből, ami auditívan érzékelhető (pl. madárcsicsergést lehet hallani és egy kis közeli patak csordogálását) stb. Esetleg dominál a mozgás? Amiből a legtöbb van, arra utalhat, milyen érzékszervi csatornán vagyunk a legfogékonyabbak. Ez a tanulás során nagyon hasznos lehet a gyermeknek, de a szülőnek is.

Az auditív típusúaknál a legjobban használható csatorna a hallás. Ők gyakran sokat beszélnek, mert hangosan kell gondolkodniuk. Szeretik a zenét, jól emlékeznek a dalszövegekre és a beszélgetésekre. Hamarabb megjegyzik egy ember nevét, mint azt, hogy néz ki. Könnyebben tanulnak, akik auditív típusúak, ha órán figyelnek zene.jpga tanár beszédére, ha felveszik a tananyagot és visszahallgatják, ha hangosan olvasnak, vagy ha valakinek hangosan elmagyarázzák az anyagot.

A vizuális típusúak a látott dolgokat jegyzik meg legkönnyebben, az ábrák, a grafikonok, a képek, akár látott, akár elképzelt képek meggyorsítják a tananyag megjegyzését. Jó az arcmemóriájuk, de a beszélgetésre már ritkábban emlékeznek. Módszereik: a gondolattérképek, a jegyzetek, a színes tollak, az aláhúzások hullámosan, szaggatottan, vastagon, vékonyan.

A mozgásos típusnak kézzelfogható tudásra van szüksége. Ők nem szeretnek egy helyben ülni és magolni, szívesen járkálnak tanulás közben és legkönnyebben akkor tanulnak, ha aktívak lehetnek tanulás közben. Technikáik: kivágás, beragasztás, kiszínezés, összekötés, eljátszás, minden, amihez mozogni lehet.

Ön melyik típusba tartozik? És a gyermeke? Új dolgok megtanulásánál a megfelelő, domináns csatornát használják? Ha igen, az rendkívül sokat segít az eredményes tanulásban. Minél többféle csatorna érintett, annál könnyebb. Ha mégis nehézségük van a tanulással, további tanulásmódszertani tippekre is szükségük van. Jó alap a tanulás tízparancsolatának betartása.

Az önműködő tanulás tízparancsolata

  1. Ha úgy érzed, hogy erőből és kényszerből tanulsz, tarts szünetet, mert nem jó irányba haladnak a dolgok!
  2. A tanulás során tartott szünet ne olvasással teljen, hanem csinálj valami teljesen mást, ugrálj, énekelj, vagy igyál egy pohár vizet, a lényeg, hogy ne használd az agyad!
  3. Ha azt érzed, hogy stresszelni kezdesz a tanulás miatt, azonnal kezdj bele egy lazító technikába (pl. relaxáció, légzőgyakorlat) hiszen a szorongás a tested és a lelked (a gondolataid, az érzelmeid és az akaraterőd) is lebénítja!
  4. Tudatosítsd a tanulással kapcsolatos szokásaidat és gondold át, hogy melyek jó szokások és megtartandók, és melyek azok, amelyektől meg akarsz szabadulni, mert csak gátolnak!
  5. Tanulj meg figyelni a saját szükségleteidre (éhség, szomjúság, fáradtság), mert csak akkor lesz elég erőd a tanuláshoz, ha jól vagy!
  6. Keress magadnak egy példaképet, akire felnézel a teljesítményéért, ő lesz a Te láthatatlan személyi edződ, aki segít, hogy fejlődni tudjál!
  7. Fogalmazd meg a célodat, amiért tanulsz!
  8. Írj össze tíz lehetséges kifogást a tanulás elhalasztására és tíz lehetséges ellenérvet! A listát tedd ki a tanulóasztalod fölé, hogy erőt adjon, ha elgyengülsz!
  9. Légy elnéző magaddal szemben. Ha stresszeled magad, mert nem úgy megy, mint szeretnéd, a stressz lekapcsolja az agyad, és önbeteljesítő jóslattá válik a félelmed, nem fogsz tudni koncentrálni. Ne feledd, a tanév több tananyagból, több jegyből, több lehetőségből áll, és ezek átlagából lesz az évvégi jegy. Senki sincs mindig tökéletes formában!
  10. Keress magadnak egy támaszt, valakit, aki segít fejlődnöd a tanulásban, aki őszintén megmondja, hogy miben kéne még fejlődnöd, de azt is, ha igazán büszke lehetsz magadra! Valakit, aki bíztat, segít, ha kedved szegnéd. Ez lehet egy felnőtt, de lehet egy osztálytársad is, akivel kölcsönösen támogatjátok egymást a tanulásmódszertanban való fejlődésben.

Cikksorozatunk további részeiben újabb tanulásmódszertani gyakorlatokat olvashatnak a figyelem, a koncentráció és a kitartás fejlesztésére. Hogy mindannyiunknak könnyebb legyen az idei tanév.

Geszvein Erika
tanácsadó szakpszichológus
relaxáció terapeuta

geszveinerika.hu
pszichologin.blog.hu
facebook.com/geszveinerika.hu

pszichologustkeresek.hu
psymagazin.blog.hu
facebook.com/psymagazin
instagram.com/psymagazin

A bejegyzés trackback címe:

https://psymagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr214187485

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása